Geplande wachttijd inkorten
Een sprekend voorbeeld dat laat zien dat het inkorten van de geplande wachttijd cruciaal kan zijn, is te vinden in de Formule 1. De wachttijd die een pitstop team nodig heeft om banden te wisselen en onderdelen te vervangen van een formule 1 auto is een voorbeeld van geplande wachttijd. Dankzij SMED is deze wachttijd de afgelopen jaren flink ingekort waardoor een snellere pitstop echt het verschil kan maken in het behalen van een podiumplaats.
De oorsprong van het SMED-systeem
De oorsprong van het SMED-systeem
De bedenker van het SMED-systeem is de Japanner Shingeo Shingo. Hij was ervan overtuigd dat elke omstelling verkort kan worden tot enkele minuten en paste dit direct in de praktijk toe. Bij Mitsubishi Heavy Industries (rond 1957) lukte het hem om samen met zijn team de omsteltijd van een grote pers te verkorten van een paar uur naar 45 minuten. Hierbij splitste hij de interne handelingen van de externe handelingen, waar in de volgende paragraaf dieper op in zal worden gegaan. Later, bij Toyota, paste hij dit SMED-systeem opnieuw toe en reduceerde hij de omsteltijd van een andere pers eerst van 4 uur naar 90 minuten en later zelfs naar slechts 3 minuten.
Wat Doen wij voor u op het gebied van SMED
Met behulp van een stappenplan doorlopen wij uw omstel proces en brengen het verbeter potentieel in kaart. Hierna starten we met het optimaliseren van het omstelproces. Hierbij worden alle activiteiten tijdens de omstelling onder de loop genomen. Ook verzorgen wij technische modificaties om het omstelproces nog sneller te laten verlopen. Een must om het optimale uit het omstel proces te halen is onze Vex app.